Makna Jabang bayi umur 7 sasi iku wis
duwe raga sing sempurna. Dadi miturut pangertene wong Jawa, jabang bayi umur 7
sasi iki proses pangriptane manungsa iku wis nyata lan sampurna ing sasi kaping
7. Urut-urutane acara yaiku 1)siraman, 2)nglebokake endhog pitik kampung ning
njero kain calon ibu dening calon bapak, 3)salin rasukan, 4)nglebokake klapa
gadhing enom, 5)medhot lilitan benang (janur), 6)mecahake wajan lan gayung, 7)nyolong
endhog, lan pungkasane yaiku 8)kendhuren.
Acara siraman mung dianakake
kanggo mitoni anak sing nomer siji. Miturut adat Jawa mitoni iku kudu dianakake
ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti bengi utawa dina Jemuah
awan nganti bengi, sadurunge wulan 'purnamasidhi'.
Tumindak kang macem-macem simbol lan ritual
kurban tingkeban / mitoni Wau, katon yen masyarakat Jawa wis pangarepan saka
safety . Masyarakat Jawa nganggep mitoni Ritual khusus ngremenaken minangka.
Mangkono iku bisa bilih makna lan fungsi saka kawilujengan budaya iku kanggo
pass mudhun tradhisi mitoni leluhur , supaya ora kesiku ( njupuk kangelan ) lan
kanggo njaga imbangan , harmoni, begja , lan safety ( slamet , ora ono
panalangin by apo - panalangin by apo ) sing manggen aman kahanan tanpa
gangguan saka jalma liyané utawa lingkungan. Kajaba iku, pitu saben wulan
tradisi ( tingkeban / mitoni ) nuduhake Jawa karakter associative pikiran.
Ateges , iku tradisi kanggo njaluk Allah kawilujengan. (Suwono ). Minangka
tembung: "" bayi lair sageto welujeng Selamet ampunenten penopo
alangan setunggal karung ". Anak disusun bakal lair kanthi Gangsar (
gampang ) , sehat, aman, fisik sampurna , ora sembarang gangguan . Bener
nggambaraké karakter Jawa sing tansah timer proses liwat tazkiyatun nafsi (
penjernihan ) kanggo mbela karo moho kuwoso . Sing , wangun pengabdian kanggo
Allah SWT. (Suwon
Tata Carane
Masarakat Jawa tansah ora uwal saka
tatacara adat tradhisi. Apa maneh kang gegayutan karo sangkan paraning
manungsa. Wiwit manungsa ana njero kandhutan nganti manungsa surut
ing kaseban jati, tansah diiring kanthi adat tradhisi kang digelar
ing wayah tartamtu.
Dene tatacara
lan upacara tradhisi kang digelar nalika sawijining wanita lagi
ngandhut duwe pangajab supaya ibu lan anak utawa wiji dadi kang dikandhut
tansah wilujeng nir sambikala. Pangajab liyane, bayi kang dilairake
mbesuke bisa antuk kabegjan uripe.
Maneka tatacara dilakoni nalika
kandhutan wiwit umur telung sasi ana wilujengan utawa selametan nigang
wulani, petang sasi, limang sasi, enem sasi, pitung sasi kang disebut
mitoni, sarta sangang sasi kang disebut procotan.
Miturut Prasetyo
Adi Wisnu Wibowo, dhosen Sastra Daerah FSSR UNS Solo, kanggo njaga supaya
jabang bayi bisa slamet nalika ing kandhutan nganti wancine lair,
wong Jawa ngleksanakake maneka warna wilujengan. Maneka upacara
tradhisi lumrah dilakoni jroning cakra manggilingan uripe manungsa
Jawa nalika wanita lagi ngandhut wiwit umur kandhutan sesasi nganti
sangang sasi.
“Dene nalika umur kandhutan wus
ngancik pitung sasi, diadani upacara slametan kang disebut mitoni
utawa tingkeban. Mitoni iki dilakoni dening wong Jawa mligine nalika
wanita lagi ngandhut kang kapisan utawa mbobot tembean,” ujare Prasetyo,
ing andharane jroning sawijining pirembugan ing FSSR, sawetara wektu
kapungkur.
Upacara mitoni utawa wilujengan
pitung wulanan iki lumrahe nganggo ubarampe kang disedhiyani dening
kulawarga wanita kang nembe ngandhut. Ubarampe slametan nglimputi
sekul janganan, jenang abrit, jenang baro-baro, jajan pasar lan sriyatan
kang ginawe saka wijen, dhele, kacang kang kagangsa ing gendhis. Saliyane
iku uga cengkaruk timbal, penyon, pring sadhapur lan tumpeng robyong
kang arupa tumpeng dicemplungake ing cething, diwenehi iwak kebo lan
endhog godhog, gereh, krupuk. Ubarampe liyane awujud janganan mentah
kayata lombok, terong, janganan lan sawetara jinis kembang-kembangan.
Tumpeng janganan digawe cacah pitu dijangkepi pitung iji apem conthong.
Jroning upacara mitoni iku uga ana tatacara
gantos penganggen ngantos kaping pitu kang sabanjure disebut tingkeban.
Nut Serat Tatacara anggitane Ki Padmasusastra, upacara tingkeban
iki dileksanakake nalika tanggal ganjil tanpa ngliwati purnama
(sadurunge tanggal 15, upamane tanggal 3, 5, 7, 9, 11, 13 lan 15). “Upacara
mitoni utawa tingkeban diadani jalaran nurut kaprecayane wong Jawa,
bayi ing kandhutan nalika umur pitung wulan wis diparingi nyawa dening
Pangeran. Dene ritual baku jroning upacara mitoni yakuwi siraman
lan ganti busana nganti kaping pitu,” ujare Prasetyo.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar